ישראל זוהר כלזמר מוסיקה חסידית כלייזמר
cps
Watch 7 Video Clips
לצפייה ב-7 קטעי וידאו
מוסיקה לא חסידית לאירועים
שנסונים, ג'ז, קלסיקל, ארץ ישראל ונשמה
Performances, Music and CDs
מופעים, מוסיקה ודיסקים
cps
cps
cps

פסטיבל הכלייזמרים

הקלרניתן הפילהרמוני הפך ל"כליזמר"
מאת עמוס אורן / "ידיעות אחרונות"

מהדורה שנייה של גיורא פיידמן: מיפגש מיקרי עם שני אברכים בעת שירות-המילואים הפך את ישראל זוהר למעבד ומבצע של ניגוני כליזמר.

אחת לכמה שבועות מזדמנים לשכונה הצפון תל-אביבית רמת-אביב ג' שני אברכים, חובשי שטריימל. הם ממהרים לאחד מבתי-הדירות, נבלעים במעלית ועולים לאחת הקומות העליונות. שם הם נותנים בידי בעל הדירה חומר-גולמי, מקבלים חומר מעובד וחומקים ונעלמים כלעומת שבאו.

לא. אין זה מרכז חשאי לזיקוק ולהפצת סמים. גם לא בנק לא-חוקי להלבנת הון שחור. אפילו לא בית דפוס לספרות תורנית. הדירה היא מעונו של ישראל זוהר, נגן הקלרינט ונגן כליזמר של הפילהרמונית הישראלית, והפעילות - לה שותפים האברכים האורחים - היא מוסיקה חסידית.

המופע הזה מאושר ע
זוהר, 41, נשוי ואב לשלושה, 17 שנים בפילהרמונית, נדבק לפני כשנה וחצי בחיידק שאין מרפא ממנו - אהבה למוסיקה החסידית. לפני שבועות אחדים גם הוציא לאור את "כזוהר הרקיע", אריך הנגן הראשון שלו כסולן, המוקדש כל-כולו למוסיקה חסידית ולניגוני כליזמר שנוצרו בישראל. בתקליט 15 נעימות, שרק מיקצתן מוכרות - כמו "הבן יקיר לי אפרים", "כל העולם כולו גשר צר מאוד ו"צ'יריבים צ'יריבום". "כל השאר, להוציא ניגון אחד שאני חיברתי, שייך לרפרטואר כליזמר עם מוסיקה חסידית" מסביר ישראל.

הוא מנגן בקלרינט כבר 30 שנה, אך רק באחרונה נחשף למוסיקה חסידית . "זה היה בשירות מילואים. בדרך כלל אני מנגן בפני החיילים ג'אז, דיקסילנד, מוסיקה קלה. הפעם, התבקשתי לתת הדרן ואילתרתי, על המקום, ניגון כליזמר. מוסיקה חסידית. תגובת החיילים הממה אותי. אולי בגלל ייחודו של הקלרינט, המפיק צליל כליזמר שהוא שילוב של קול אדם ולחן מייבב, העובד ישר על בלוטות-הדמע. כשנתבקשתי להוסיף ולנגן, נאלצתי להודות שזה הדבר היחיד שהיכרתי" בתחום כליזמר.

באותה יחידה שהו באותה עת שני אברכים, שבאו לעשות נפשות לעניין שלהם. הם עטו על כליזמר חדש כמוצאים שלל רב. הזמינוהו לישיבה שלהם בבני-ברק ובמשך שעות השמיעו לו ניגוני כליזמר עם מוסיקה חסידית - מקרוב ומרחוק, מאז ומעכשיו. כך התחיל "החינוך מחדש" של ישראל. הוא הוזמן לחתונה חסידית באולמי ויז'ניץ, נתכבד בכבוד-מלכים ב"פסטיבל הכלייזמרים" הגדול של ל"ג-בעומר במירון ("האוניברסיטה שלי"), השתתף ב"וודסטוק" השנתי של פסטיבל הכליזמרים באלקנה ועוד. "מאז אני מרחיב בהתמדה את מעגל-ההיכרות שלי עם מוסיקת כליזמר ועם כליזמרים מהארץ ומהעולם, בהילולות, בישיבות ובחצרות החסידים".

הוא מופיע גם בפני קהל חילוני, אך חובבים של מוסיקה חסידית הם הקהל האמיתי שלו, השופטים המוסמכים ליכולתו ולכישרונו. היועצים האמנותיים שלו הם אותם שני חסידים שפגש בעת שירות-המילואים. "הם מביאים לי מוסיקה חסידית, על קאסטות. גם ניגונים של יוצרים בני-זמננו. לעיתים הם משמיעים לי את הלחנים בנגינה על פסנתר או על קלרינט. אני מעבד את המוסיקה ובביקור הבא שלהם הם מקבלים מוצר מוגמר - לא לשיווק אלא לתיצרוכת-עצמית. החומר", מתלהב זוהר, "יוצא מן הכלל, כליזמר במיטבו - סופר מוסיקה חסידית".

את השם "כזוהר הרקיע" הגו השניים. ישראל דבק בשם באהבה, אף מריץ מופע בשם זה בקיבוצים, בצוותאות, בבר-מיצוות ובחתונות. "נעשיתי כליזמר אמיתי. באחת ההופעות הראשונות שלי שמעתי את הרב אבידור הכהן אומר: "זה לא יכול להיות. הוא בטח גילגול של כליזמר". רק לאחר מעשה גיליתי, שסבי היה כליזמר ונצר לשושלת כלייזמרים. כך, שהמוסיקה החסידית מצויה אצלי, כנראה, בגנים. כשאני מתחיל לנגן כליזמר אני עוצם את העיניים, נכנס לטראנס ומזיע כמו סוס...". המופע הזה מאושר ע"י סל תרבות ארצי, אומנות לעם ועוד.

כשהחל בהרפתקת כליזמר שלו, הסתכלו עליו בפילהרמונית ב"עין עקומה". אולם, לאחר שהגיעו ביקורות מחו"ל, בין היתר מפסטיבל רקלינהאוזן שבמערב-גרמניה בה השתתף בראשית הקיץ, נשתתקה הביקורת. הוא לא מתבייש. גם העובדה שהוא, נגן בפילהרמונית, מנגן באולמי חתונות אינה מפחיתה מערכו בעיני עצמו. "בתזמורת אני מקבל משכורת של עוזרת-גננת ומשקיע עבודה פי ארבע. צריך להשלים את המשכורת איכשהו, לא? חוץ מזה, אני אוהב את מוסיקת כליזמר בכל ליבי". הוא מתכוון להחזיק בשלושתן, גם בקלאסית וגם בכליזמר וגם במוסיקה חסידית.

כזכור, היה זה גיורא פיידמן שעשה את פריצת הדרך. פיידמן, אף הוא קלרניתן בפילהרמונית הישראלית, נטש את המוסיקה הקלאסית כשהחליט לממש את השורשים של כליזמר והפך לכהן הגדול והנביא של מוסיקת כליזמר. זה שנים אחדות הוא שוהה בארה"ב, מופיע בכל רחבי היבשת ובעולם כולו, ובשנה האחרונה אף זכה לפריחה מחודשת משהוזמן להופיע בהפקה הגרמנית של "גיטו", מחזהו של יהושע סובול, שמועלה בארץ בתיאטרון חיפה. בעקבות ההופעה התעוררה התעניינות נרחבת בגיורא ובאמונתו עם מוסיקה חסידית והוא ערך עד כה שני סיבובי קונצרטים בגרמניה של כליזמר.

כששואלים את ישראל על השפעתו של פיידמן עליו, הוא מחלק את תשובתו לשניים. לזכות פיידמן הוא זוקף את פריצת הדרך. אך מבחינה אמנותית, הם שייכים לשתי "חצרות" נפרדות: "יש שני סיגנונות עיקריים בנגינה החסידית. פיידמן הוא נגן מאסכולת ברוקלין. זהו סיגנון מזרח אירופי, המצטיין בנגינה חלקה, סנטימנטאלית-מלאנכולית, עד כדי בכיינות של מוסיקה חסידית. באסכולה הישראלית - המושמעת במירון, פסטיבל הכליזמרים וכדומה - יש השפעה מיזרחית, אפילו ערבית. זה סיגנון תוקפני, מהיר, חריף וריקודי יותר" - כליזמר ישראלי.

האם השלב הבא יהיה חזרה-בתשובה? "באופן טבעי, קירב אותי המגע עם המוסיקה החסידית להכרת היהדות ולמתן יתר כבוד לערכי הדת", אומר זוהר. "אולם, מכאן ועד לחזרה-בתשובה הדרך עודנה ארוכה. מספיק שזוהר אחר עשה את הדרך...". הכליזמר הוא ישראל והאחר - זוהר, לא זה שמנגן מוסיקה חסידית...

הכליזמר מרמת אביב ג'

ולא היה בינינו אלא כלייזמר...

מאת: שושנה להב / "כוכב הצפון" מקומון צפון ת"א

ישראל זהר - נגן הקלרינט, כליזמר, נגן מוסיקה חסידית, חבר התזמורת הפילהרמונית הישראלית, דור שביעי בארץ ותושב רמת אביב ג'. מה מביא בחור חילוני מהפילהרמונית של היכל התרבות, ל"פסטיבל הכלייזמרים הגדול" במירון? מה בין מוסיקה קלאסית לכליזמר עם מוסיקה חסידית? כיצד מתקשרת מוסיקת ה"כליזמר" המזרח אירופאית הסנטימנטלית, למוסיקת ה"כליזמר" הערבית-מזרחית?

המכנה המשותף לאלה הוא ישראל זהר, שכונה לא אחת כ"מלך הנשמה היהודית", ואת הקו המחבר כליזמר עם מוסיקה חסידית לישראליות, הצליח להעביר באמצעות תוכניתו "כזהר הרקיע", אותה העלה כ-400 פעם וביצירתו "לילה במירון" איתה הופיע בפני קהל רבבות, בארץ ובעולם, כליזמר כהילכתו - מוסיקה חסידית חדשה.

ישראל זהר - נגן הקלרינט, כליזמר, נגן מוסיקה חסידית, חבר התזמורת הפילהרמונית הישראלית
הכליזמר הזה, "המצליח להפיק מהקלרינט תרועות חצוצרה, יבבות כנור וקול אדם, וטובל את הכל ברוטב מוסיקה חסידית משכר (כך הגדירו אותו מבקרים), הוא גם כוכב "הסקנדל" של פסטיבל הכלייזמרים ה-3 בצפת, יולי 1990.

פסטיבל הכלייזמרים בצפת, שהתקיים בראשית חודש יולי, ופתח למעשה את פסטיבלי הקיץ ברחבי הארץ, קיבץ בתוכו להקות נגנים וזמרים של מוסיקה חסידית, ביניהם בלטו גיורא פיידמן בקלרינט ומירל רזניק בכנור, אך בלט לא פחות הכלייזמר ישראל זהר בחסרונו.

לא שלא היה שם פיסית, היה ואף הופיע, אך לא במסגרת הרישמית של פסטיבל הכלייזמרים ולא בהזמנת מארגניו ומנהלו, קרי, יעקב אגמון אשר על מוסיקה חסידית.

את גירסתו של זהר למה שאירע, לא התקשיתי לקבל, כיוון שהוא נענה בשמחה לראיון, מאוד פתוח ומאוד משתף - ממש נשמה יהודית.

ישראל זהר, נערי בהופעתו, ניראה צעיר הרבה מ-46 שנותיו, עיניים בהירות ומאוד מחויך, ביקש להקדים לשיחה: "הסכמתי להגיב על הפרשה הזו בכל אמצעי תקשורת שהוא, רק כשהפסטיבל כבר יצא לדרך ולאחר שהסתיים, וזאת כדי לא לפגוע בעצם קיומו".

לפני כ-6 שנים, גילה הכליזמר ישראל זהר, באמצעות המוסיקולוג עדי סולקין, שקיימת מוסיקה חסידית ישראלית, השונה מזו של מזרח אירופה. הוא "עלה" לצפת בתקופת ההילולות "בחצר עבו" וב"פסטיבל הכלייזמרים" בהר מירון, וביקש לנסות ולהופיע עם הקלרינט שלו. בספקנות רבה הירשו לו החסידים לעלות לבמה - והוא "כבש" אותה, ואותם. כלייזמר הוכתר. בעקבות מיפגש זה, הכין את המופע "כזהר הרקיע", דרכו הוכנה התשתית לקליטת מוסיקה חסידית של הר מירון וצפת בבימת הבידור החילוני ונוצר פסטיבל הכלייזמרים הגדול. מובן שהחשיפה בטלוויזיה, זירזה את התהליך.

מכאן לא רחקה הדרך ל"הכתרתו" כ"כליזמר הראשי והרישמי של צפת", כשהוא מוזמן מידי שנה, מטעם עיריית צפת, להשתתף אצל פסטיבל הכלייזמרים, בהילולות הגדולות בל"ג בעומר ובתהלוכת ההמונים ברחובות צפת בתואר "כליזמר צפת".

לפני כשלוש שנים, נחנך לראשונה פסטיבל הכלייזמרים בצפת, ונבצר ממנו להשתתף, כיוון שהיה במסע הופעות בחו"ל עם הפילהרמונית.

בשנה שעברה, קיבל יעקב אגמון את ניהול פסטיבל הכלייזמרים (עם אופציה ל-3 שנים מראש), ויענק'לה הזמין אותו לייעץ ולעזור בבניית הפסטיבל, וזהר, אכן השקיע שעות ארוכות, ופרש בפני אגמון ידע, קשרים וטלפונים...

ישראל זהר עצמו הופיע בפסטיבל הכלייזמרים לפני שנה, ב-3 הופעות מרכזיות בחוצות צפת, בפני קהל אלפים נלהב, וסחף איתו את הצופים במוסיקה חסידית.

אלא שלצד ההופעה האומנותית, היתה לו לישראל גם ביקורת כלפי הנהלת פסטיבל הכלייזמרים, ואותה לא רק שלא הסתיר אלא השמיע בקול רם, במהלך פסטיבל הכלייזמרים. "ומי אוהב ביקורת?" - הוא צוחק.

המארגנים הזמינו לפסטיבל הכליזמרים ההוא (כמו גם לזה השנה) אומנים בעלי אוריינטציה של ג'אז ורוק, שכל קשר בינם לבין מוסיקה חסידית עם כליזמר, מיקרי בלבד. השעטנז הזה לא היה לרוחו של זהר, והוא טען שהתמסחרות פסטיבל הכלייזמרים תפגע ברמתו, במסר שלו ובעיקר בקהל שהגיע לפסטיבל ייחודי. "לא צריך להשיג קהל בכל תנאי", הוא מסכם. כליזמר שומר על כבודו.

"ידעתי כבר אז, שהכלים נשברו. זה היה באוויר שלא אשתתף בפסטיבל הבא, ולכן לא הופתעתי כשלא הופעתי ברשימת האומנים השנה". אבל האחרים הופתעו ואף מחו - "היכן ה כליזמר של המדינה"?

ה כליזמר ישראל זוהר ב פסטיבל הכלייזמרים בצפת
היו פניות רבות ליעקב אגמון והורמו טלפונים ללא סוף, הכיצד? ישראל זהר, הוירטואוז של מוסיקת כליזמר, אינו מופיע בפסטיבל הכלייזמרים?

הנימוק הרישמי לכך היה: "לא מתאים שזהר ופיידמן ינגנו באותו פסטיבל". רק כליזמר גדול אחד מתאים.

ישראל זהר מבטל דברים אלה כטיעון סרק. פיידמן והוא מנגנים אחרת. הסגנון שונה (פיידמן יותר לירי, זהר - דרמטי), הטמפו שלהם אחר - כל כליזמר וסגנונו.

עיריית צפת, שלא הסכימה לוותר על נוכחותו בעת פסטיבל הכלייזמרים, הזמינה אותו כאורח העיר, למופע אחד בתקופת הפסטיבל, ומבחינתו זו היתה הפגנת נוכחות, עניין עקרוני, שלא תכבה אש הכליזמר.

ולמרות הקצר, ישראל זהר מעריך את יעקב אגמון כאיש אירגון מעולה, שהצליח להרים את פסטיבל צפת ולהקנות לו מוניטין, ולהעלות את קרן הכליזמר.

"יענק'לה אגמון הוא איש אשכולות" - אומר זהר - "אך צריך להבין, שלא חייבים להסכים איתו בכל". זהר אינו נוטר ולא כועס עליו, וישמח לכל מיפגש "סולחה" איתו. כליזמר אמיתי הוא איש בעל אופי נוח.

ובינתיים, עובד ישראל זהר על תקליט משותף עם הזמרת והמוסיקאית אילנה אביטל, מתכנן מופע עם השחקן יוסי גרבר, עפ"י טקסטים של שמואל הספרי. המופעים שלו מאוש

רים ע"י סל תרבות ארצי, אומנות לעם וגופים אחרים. ובאשר לפסטיבל הכלייזמרים בשנה הבאה - יענק'לה אגמון הכריז מעל דפי העתונות, שישראל זהר יוזמן להופיע בו - ואכן, זה מקומו הטבעי. ויוה לה כליזמר.

פסטיבל הכלייזמרים

כזוהר הרקיע
מאת: מיכאל אוהד / "הארץ"

הכליזמר המלווה את טקס "תחיית המתים" אצל פסטיבל הכלייזמרים במירון מצליח להמחיש את תוכנו: מאבק בין מלאך-המוות לבין הצדיק, כשברקע נשמעת השבעת הרוחות. "החצוצרה חזקה מהקלרינט, אך חסרה את גמישותו", אומר ישראל זוהר, נגן הפילהרמונית, כליזמר לעת מצוא, ממשיך דרכו של גיורא פיידמן.
הכל החל בהופעה בפני חיילים בלבנון.

ישראל זוהר הנגן והזמר מהפילהרמונית בסגנונות כליזמר חסידי, כליזמר פולקלור, כליזמר א"י, כליזמר קלסיקל, כליזמר ג'ז, כליזמר נשמה, כליזמר פרייליך.

הקלרינט הוא זיקית, פסטיבל של צבעים. בראשית הסימפוניה החמישית של צ'ייקובסקי הוא עולה ממעמקים ומשמיע את נושא הגורל, העובר את הסימפוניה כולה. ואילו ב"פנטאסטית" של ברליוז הוא צווח ברגיסטרים הגבוהים ביותר, בתפקיד המכשפה המרקדת על הקברים. ב"פסטוראלית" הוא הקוקייה על העץ. אצל גרשווין הוא פותח את "הראפסודיה בקצב בלוז" בגליסאנדו מטורף. ובחמישייה של בראהמס הוא מבכה - ספק אדם, ספק ציפור - את בדידותו של הצועני ליד המדורה.

ישראל זוהר ב פסטיבל הכלייזמרים
רב קוליותו המדומה של הקלרינט נובעת מן העובדה שלפנינו לא כלי אחד כי אם פסטיבל של חצי תריסר, המנגנים בקול סופראן, אלטו או באס. כשהקבצנים מרקדים מוסיקה חסידית עם הכלה ב"הדיבוק" צווח הכליזמר בתרועה חדה. כשהדיבוק נכנס בכלה משתמש יואל אנגל בקלרינט כליזמר כדי להפיק באס.

הקלרינט נחשב לכלי של כליזמר, כי קולו נשמע בחתונות ובשמחות, אך בסיפוריו החסידיים של פרץ אינו נזכר. פרץ, שיצר בסוף המאה שעברה, כותב על מוסיקה חסידית כליזמר כנור וחצוצרה, וקודם כל על קונטראבאס. בראשית המאה שלנו נוסף הקלרינט לתזמורת החתונות של כלייזמרים עם מוסיקה חסידית והוכיח שקולו חזק כזה של החצוצרה, רך כזה של החליל, עמוק כזה של הקונטראבאס ומלטף כזה של הכינור - וירש את כולם.

בישראל נכנס הקלרינט כליזמר לאופנה אחרי מלחמת ששת הימים. נציגו הראשון (והאחרון למשך קרוב לעשרים שנה) היה גיורא פיידמן. פיידמן בא לישראל מבואנוס איירס לפי הזמנת התזמורת הפילהרמונית. לאחר שהוכיח את כוחות בקלאסיקה הזמין את הקהל לשמוע אותו ב"מוסיקה חסידית" במועדון "צוותא", ותל אביב יצאה מכליה. שירי נשמה? לא דובים ולא יער. מתחת לשם המסחרי, מיני "פסטיבל הכלייזמרים" לעת מצוא, הסתתרו כל מיני "פריילעכס" מרקדים ושאר ניגוני כליזמר ומוסיקה חסידית. מלחמת ששת הימים החזירה לאופנה לא רק את האמון בנפלאות הצדיק, נוסח "איש חסיד היה", כי אם גם את הניגון שלו - ניגון כליזמר.

"אני בא ממשפחת כליזמר", אמר לי באותם ימים גיורא פיידמן אחרי הופעת מוסיקה חסידית שלו בצוותא, "דור רביעי. וזה היה בית ספר יוצא מן הכלל. לדידי הכליזמר הוא הדמות החיובית ביותר שהקימה החברה. בעיירה לא ליקק הכליזמר דבר. חושב ששילמו לו כשניגן בחתונות מוסיקה חסידית? לא פעם נאלץ לשלם למחותן כדי שירשה לו לנגן. היה מקובל שהכליזמר ישמיע מארש לכל אורח הנכנס לאולם, ומובן שלא ייתכן להשמיע מארש אחד לשני אורחים. לכליזמר היה רפרטואר עצום של מוסיקה חסידית. הוא היה מהלך מאוחר לאורח, עובר משולחן לשולחן בתקווה לזכות בתשר, כי תשלום אחר לא היה מקבל הכליזמר.

"סבא שלי היה כליזמר אמיתי של מוסיקה חסידית. הוא עוד ניגן לפי שמיעה, כי לא ידע לקרוא תווים. זה היה בקישינוב. את בנו, הוא אבי, שלח ללמוד. אבא יצא מן העיירה, התגלגל בדרכים, הגיע לבסאראביה, לרומניה, ובסופו של דבר התיישב בבואנוס איירס, שם נולדתי. תמיד היה אומר לי: לא חשוב לאן שתגיע, לחתונה או לאופרה, העיקר שתתן כל מוסיקה חסידית עם כל הלב. נגן מכל הלב ואל תהיה פרופסור - היה כליזמר.

ישראל זוהר הנגן והזמר מהפילהרמונית בסגנון כלייזמרים חסידי, כלייזמרים פולקלור, כלייזמרים א"י, כלייזמרים קלסיקל, כלייזמרים ג'ז, כלייזמרים נשמה, כלייזמרים פרייליך.

מלאך המוות מול הרבי

אופנת כליזמר בתיאטרון ובמוסיקה היתה קצרה יחסית. "איש חסיד היה" רץ במשך שנים עם מוסיקה חסידית, ולא הקים יורשים. גיורא פיידמן בריא ושלם, ומנגן עכשיו מוסיקה חסידית בניו יורק. אך השושלת לא נותקה. הקלרינט היהודי עבר לנגן אחר בפילהרמונית, לא כליזמר מקישינוב או מבואנוס איירס כי אם צבר מצפון תל אביב, שלא ירש את מוסיקה חסידית מאביו כי אם גילה אותו במקרה.

"כשאני יוצא למילואים אני מנגן לחיילים מוסיקה קלה", אומר ישראל זוהר, המנגן קלרנית-באס בפילהרמונית. "אני מנגן הכל. פופ. דיקסילנד. שירים ישראליים, מוסיקה חסידית,כליזמר. במלחמת לבנון באתי לנגן בג'בל ברוך. דרשו הדרן והשמעתי להם איזה פריילעך בסגנון כליזמר. החיילים השתוללו. הייתי מופתע. לא ציפיתי לתגובה כזאת למוסיקה חסידית.

"אחרי ההופעה ניגשים אלי שני בחורי ישיבה ואומרים לי, "זה כל מה שאתה יודע במוסיקת כליזמר?" ואני מושך בכתפי, באמת לא ידעתי יותר, וגם את זה ידעתי בקושי. "אתה רוצה ללמוד?" שאלו, "מחר יש חתונה חסידית עם כלייזמרים בבני ברק באולמי ויז'ניץ". זה סיקרן אותי. באתי לחתונה וכריתי אוזניים. "ששש!" מזהירים אותי שני האברכים, "עכשיו מושיבים את הכלה". הם הושיבו אותה בליווי כליזמר, ואני שומע ומקליט בטייפ הקטן שלי, והם צוחקים: "רוצה להגיע למקור שממנו עלו כל ניגוני הכליזמר האלה? לך למירון - "פסטיבל הכלייזמרים".

ל"ג בעומר במירון הוא אירוע המוני. בל"ג בעומר נדחקים מאות ואלפים בסמטאות מירון, אינך שומע כליזמר אחד אלא תריסר, והם מייללים כחתולים מיוחמים, ההמון חוגג. ההמון רוקד לפני ספר התורה עם מוסיקה חסידית."פסטיבל כלייזמרים " אמיתי. ההמון עולה בשמחה על קברו של ר' שמעון בר יוחאי.

בר יוחאי הוא גיבורן של עשרות אגדות יפהפיות: הוא נולד בל"ג בעומר ונפטר בל"ג בעומר. במשך שלוש עשרה שנה הסתתר במערה, ואליהו הנביא בא לבשר לו על מות אויבו, הקיסר אדריאנוס. כמו כן זוקפת המסורת את ספר הזוהר לזכותו. מה נותר מכל אלה היום? פסטיבל של הילולת ההמונים על קברו.

ניגוני כליזמר פסטיבל הכלייזמרים
המבקר במירון בל"ג בעומר ימצא שם לא רק פסטיבל של המונים שמחים ומרקדים עם כלייזמרים, כי אם גם טקסים תמוהים, המזכירים לא רק את החיזיון העתיק על מלאך המוות לצלילי כליזמר שבא לקחת את האדם כי אם גם את מחולותיו של הרופא-אליל בג'ונגל. מובן שאסור להשמיע השוואות מסוג זה במירון, כי במירון הכל קדוש. על טקס תחיית המתים אומרים שמקורו במגפה השחורה שגרמה לחורבן עשרות קהילות יהודיות באירופה במאה השלוש עשרה.

מלאך המוות של מירון יוצא במחול בחצות הלילה ומולו ניצב הרב. מלאך המוות מתגרה בצדיק, מפיל אותו ארצה ומנסה להוציא מכיסו ממחטה אדומה כדם, "כי הדם הוא הנפש". בסופו של דבר מצליח, לצלילי כליזמר מיילל, הצדיק לגבור על יריבו. מלאך המוות מחליף צורה, גוהר על הצדיק כמו אלישע על הנער, כף על כף, רגל על רגל, ומעביר מחום גופו ל"מת". ה"מת קם לתחייה, והחסידים חוגגים את תחייתו בפסטיבל של מחול סוער לצלילי כליזמר חוגג.

ערכתי השוואה בין תקליט של מוסיקה חסידית שקיבלתי מגיורא פיידמן לקלטת שבה מנגן ישראל זוהר משירי מירון. ההבדל מפתיע. גם פה וגם שם ניגוני כליזמר, אך ניגוני מוסיקה חסידית של גיורא פיידמן נוגים. דומה שהקלרינט מתאבל על העיירה שחרבה, ואילו סלסוליו של כליזמר ישראל זוהר חריפים יותר, ואם תרצו - מזרחיים יותר. המחולות שלו הם פסטיבל של ריקודים פרועים יותר, ו"תחיית המתים" שלו (הנמשכת במקורה כרבע שעה וקוצרה בתקליט לשלוש דקות) עוצרת נשימה. כליזמר פיידמן הוא הלירי בין השניים. כליזמר זוהר הוא איש ההפתעה הדרמאטית.

"גם ביקורי הראשון אצל פסטיבל הכלייזמרים במירון היה כולו הפתעות, אומר ישראל זוהר. "באתי למירון ושאלתי: איפה ההילולה? אמרו לי: "זו מתחילה בצפת לפני שהיא יוצאת למירון. אם תרוץ מהר עוד תספיק לשמוע מוסיקה חסידית, את ניגון החצר של עבו". אני רץ, רץ, ורואה איך שמוציאים את ספר התורה העתיק, בתופים ובמחולות, מחצר משפחת עבו, ואזני קולטת קולות מרתקים, הנבדלים מכל מה ששמעתי אצל עמיתי - כליזמר גיורא פיידמן. גיורא גדל על טהרת כליזמר המזרח-אירופי. אצל פסטיבל הכלייזמרים בצפת ובמירון אתה שומע כליזמרים ישראלים, ויש הבדל. מוסיקה חסידית אחרת.

דראמה אמיתית

"משפחת עבו באה לצפת מצפון-אפריקה. רוב החוגגים שיצאו מצפת למירון היו מרוקאים. מירון לא נוסדה אתמול, ולא שלשום. פעם באו אליה החסידים רכובים על אתונות ופרדים, בחמורים ובפרדים נהגו ערבים, צ'רקסים ודרוזים. גם הם רצו לשמוח ולשיר, ואפשר שהם שסיפקו את הצביון המזרחי לניגון של מוסיקה חסידית. פעם עשיתי חזרת כליזמר עם האקורדיוניסט שלי בדירתו. היה שם נגר ערבי שעבד אצלו. אנחנו יושבים ומנגנים ומפתחים מוסיקה חסידית כליזמר ששמעתי במירון. פתאום יוצא הנגר מן החדר הסמוך בריקוד-בטן. שאלנו אותו: מה קרה לך? מה זה צריך להיות? והוא ממשיך לרקוד ולזמר ולשמוח: "אני מכיר את זה! גדלתי על זה!" מסתבר שניגון הכליזמר שקסם לי במירון היה ערבי. מה יש? אצל פסטיבל הכלייזמרים בברוקלין רוקדים החסידים צ'ארלסטון. אוי-אוי-אוי, א יידישע צ'ארלסטון! לצלילי כליזמר ולצלילי מוסיקה חסידית.

"בל"ג בעומר בחזקת כליזמר ראשון שלי אצל פסטיבל הכלייזמרים במירון הייתי כולי אוזן. שמעתי את ניגון החצר היפהפה של עבו ואת מארש מירון, וגם את "גאס-ניגון" (ניגון חוצות). כשהגיעה התהלוכה אצל פסטיבל הכלייזמרים החלטתי לעלות על הבמה ולנגן. איזה כליזמר עוצר בי ושואל, "מי אתה?" ואני משיב לו, במלוא החשיבות: "ישראל זוהר מהפילהרמונית". "פילהרמונית-שמילהרמונית", אומר לי אותו כליזמר "לנגן אתה יודע?" אני מוציא את הקלרינט ומנגן לו את "לו הייתי רוטשילד". הוא מפסיק אותי מיד: "אתה חושב שאתה בברוקלין? מה אתה מנגן לי מוסיקה מפלאסטיק? או שתנגן לי כליזמר של ממש, מוסיקה חסידית אמיתית או שתארוז את הכלי שלך!"

פסטיבל הכלייזמרים - ישראל זוהר, הקלרינט ו אלפי חוגגים
"אימצתי את הזיכרון שלי, כדי להיזכר בנעימות כליזמר שהספקתי ללמוד משני בחורי הישיבה. בסופו של דבר ניגנתי לו איזה מוסיקה חסידית, והשתדלתי לשלב בו סלסולים מזרחיים. הפעם עברתי את המבחן ועליתי לבמה בתור כליזמר. מיד התחילו לצעוק: "תן לנו את הניגון של שפר!" את הניגון הכרתי, אבל נגינתי הייתה יורמית מדי לטעם הקהל, והם הפסיקו אותי בצעקות: "מה זה צריך להיות? ככה מנגן כליזמר?" בקיצור, למדתי את התורה בדרך הקשה. ומירון שימשה לי אקדמיה למוסיקה חסידית".

שוב אני מריץ את הקלטת ומתפעל מן הקולוראטורות של הקלרינט. סלסולי כליזמר של זוהר וירטואוזיים ותוקפניים. אתה מאזין ומתחיל להבין כיצד מצליחים סלסולי כליזמר אלה לגבור על המולת אלפי החוגגים.

"זה כוחו של הקלרינט", אומר ישראל זוהר, "וזו לא שאלה של עצמה. החצוצרה חזקה מן הקלרינט, אך היא חסרה את הגמישות שלו, את כוח ההבעה שלו. הקלרינט הוא, בין השאר, שחקן מחונן. פעם הופעתי לפני קהל של ילדים בני שבע ברעננה. על מוסיקה חסידית הגיבו ברעש ובהמולה. כשהשמעתי להם את "תחיית המתים" ישבו בפיות פעורים. לא שמעת זבוב. זה כוחו של כליזמר - כוחה של מוסיקה חסידית.

"כשהופעתי בפסטיבל רקלינגהאוזן שבחבל הרוהר שבגרמניה נכנסתי בלי הכרזה פורמאלית והסתובבתי בקהל, כמו כליזמר בחתונה. הגרמנים היו המומים. הם רגילים לקלרנית הקלאסי של ובר, של מוצארט, הפולט צלילים עגולים וענוגים, ופתאום נכנס איזה כליזמר יהודי ומתחיל לדבר. כי "תחיית המתים" נוסח כליזמר זאת דראמה אמיתית, ואתה שומע את השבעת הרוחות גם כשאינך רואה את המאבק בין מלאך המוות לצדיק. בתום ההופעה בפסטיבל ניגש אלי גרמני קשיש. בדומה להרבה ישראלים אני חושד בגרמנים קשישים. אני מרגיש שהוא רוצה להגיד לי משהו ושואל את מנהל פסטיבל הכלייזמרים מה הוא רוצה? והרי הפתעה: אותו גרמני הציל כורים שנלכדו במפולת. על מבצעי ההצלה שלו קיבל אות הצטיינות, והוא התרגש עד כדי כך ממוסיקה חסידית שהוריד את אות ההצטיינות מן החזה והעביר אותו לידי. הרי לך כוחה של מוסיקה חסידית והעוצמה של כליזמר.

על כוחו של הקלרינט להחליף קולות כבר עמדנו. הוא מזמר על העץ כציפור ומרקד עלי קבר בתור מכשפה. הוא מנעים זמירות אצל מוצארט ומיילל אצל גרשווין. מי לימד אותו לדבר?

"הכליזמר גיורא פיידמן היה אומר: הרבי", צוחק ישראל זוהר. "אינני יודע מי לימד אותו, אבל ברור לי שהקלרינט מסוגל להמחיש סיטואציה דרמאטית. ב"תחיית המתים" אתה שומע אימה, מתח גבוה, מאבק, הצלה - ומחול של שמחה. ב"ברויגז טאנץ" המפורסם (מחול הברוגז) רוקדות שתי מחותנות, גב אל גב, ואתה שומע את הטינה גם כשאינך רואה את הגברות. ואז עוברות השתיים לריקוד השוילם, והקלרינט כולו התרפקות וחיבה. מכל מקום, אצל כליזמר אמיתי אתה שומע את כל אלה. כי הכליזמר מנגן במלוא הלב והכוונה. אם הוא מנגן רק את התווים אז אין לא ברויגז ולא שוילם, וגם כליזמר אין".

ראיתי הרבה כלייזמרים בחתונות ובשמחות. את ישראל זוהר אני רגיל לראות מנגן עם הפילהרמונית בהיכל התרבות. הוא אינו נראה כמו איש חסיד. הוא נראה כמו צבר קונדס וספורטאי (כשאינו עובד על הכלי שלו הוא עוסק בריצת מאראתון), ואפילו כשהוא חובש כיפה לראשו במירון מסגירות אותו עיניו הצוחקות. והרי הפתעה: יום אחד ניגן כליזמר במעמד הרב שמואל הכהן-אבידור. בתום ההופעה ניגש הרב אל הנגן, שם יד על שכמו וקבע: "זה גלגולו של כליזמר".

ישראל זוהר שב לביתו ופתח במחקר משפחתי. מתברר שמצד אמו הוא אמנם צבר, דור שביעי, ובשבעה דורות אלה לא קם למשפחה מוסיקאי שניגן בחתונה או בקונצרט. אך אביו גילה לו שאבי-סבו היה כליזמר. ללמדכם שלרב הכהן-אבידור יש טביעת עין חדה וגם חוש למוסיקה חסידית.

נטע זר

גיורא פיידמן פתח את דרכו - כליזמר בן כליזמר. ישראל זוהר התאהב בכלי שלו כשראה את בני גודמן מנגן מוצארט וג'אזים בסרט. למרבה מזלו למד אצל מורה מחונן ומחמיר, יונה אטלינגר ז"ל, שחסידיו זוכרים את נגינתו עד היום. זוהר ניגן הכל: ובר עם הפילהרמונית; שטוקהאוזן במוזיאון; הרבה מוסיקה קאמרית; ג'אז ופופ במילואים. לניגון כליזמר הגיע רק בגיל ארבעים.

"לאמיתו של דבר אני נטע זר בעולם החסידי. ובכל זאת באים הכלייזמרים האמיתיים ללמוד אצלי איך להגיש ניגון חסידי. מובן שהם מיטיבים ממני להכיר את המוסיקה החסידית, אבל חסר להם השפשוף שקיבלתי אצל יונה אטלינגר. הם החסידים, אבל אני המקצוען. כליזמר אמיתי הוא אוטודידאקט. הוא חש את הניגון בכל רמ"ח אבריו, אבל מתקשה לנגן סולם.

"גישתי לניגון כליזמר עברה כל מיני תהפוכות. לפני שנים ניסתה אשתי להניע אותי לנגן כליזמר במסיבה של חבר'ה. התנפלתי עליה בזעם: מה יהיה על שמי הטוב כנגן תזמורת? לאחר שגיליתי את המוסיקה החסידית הסתכלו עלי חברי בפילהרמונית בעין עקומה: נגן כליזמר קם בתוכנו! החלטתי שאני חייב להכות אותם אל החומש. וכשהגיעו הביקורות מפסטיבל רקלינגהאוזן השתתקו המלעיזים.

מירון מוסיקה חסידית כליזמר ניגון יהודי
"ועכשיו אשתי רוצה להשליך אותי מהבית, ואם לא אותי אז את הפמליה החסידית שלי, את כל האורחים בשטריימל ובקאפוטות הנכנסים אלי. כשהופעתי אצל פסטיבל הכלייזמרים במירון בל"ג בעומר עם מוסיקה חסידית התקבצו מסביב לבמה המוני צעירים עם שטריימלעך שהחזיקו את רשמי הקול שלהם מול הקלרינט שלי. שאלתי, מה זה? הסבירו לי שהם מביאים את הקלטות לישיבות. בישיבה לא תראה כליזמר ולא קלרינט, אך רשמקול ממירון עם מוסיקה חסידית מותר וגם רצוי.

"ועכשיו כלייזמרים כאלו באים אלי הביתה, ממאה שערים ומבני ברק, ומשמיעים לי ניגוני כליזמר, והרשמקול פתוח ואני מקליט. השכנים שלי ברמת אביב ג' המומים כשאני מלווה את אורחי לתחנת האוטובוס, יחף בבגד ים, ולצדי שני שומרי ראש ענקיים בשטריימלעך. אפילו אצל שאגאל לא תמצא תמונה סוריאליסטית שכזאת. לשם מה הם באים אלי? הם מביאים לי חומר גלם של מוסיקה חסידית ושל מוסיקת כליזמר ואני מוסיף ליווי משלי לניגונים שלי, וכשהם חוזרים אחרי שבוע-שבועיים הם מקבלים ממני מוצר כליזמר מוגמר שאפשר להשמיעו בישיבות ולעשות להם מיני פסטיבל.

"במירון, פסטיבל הכלייזמרים, הרהבתי עוז בנפשי והשמעתי ניגון כליזמר משלי, מחאו לי כפיים ושאלו, "של מי הניגון?" אמרתי: "שלי". - "ומי אתה?" - אמרתי: "קוראים לי ישראל זוהר". אמרו: "הניגון שלך כזוהר הרקיע. והשם דבק בי. כשניגנתי אצל פסטיבל הכלייזמרים באלקנה למוסיקה חסידית המתכנס מדי שנה לזכר אביו של גיורא פיידמן, הכריזו עלי בזו הלשון: "יעלה הכליזמר כזוהר הרקיע"!

"רק על דבר אחד אני מצטער: את תקליטי הראשון של כליזמר רציתי להקדיש למורי ורבותי, שני בחורי הישיבה שהביאו אותי לבני ברק ולמירון. האברכים ששמעו את ההצעה החווירו. אם ייוודע בישיבה שהם מתרועעים עם כליזמר כמוני יירד ערכם בשוק החתונות. "אם יופיע השם שלנו על התקליט שלך", אמרו, "אנחנו שרופים".

הכליזמר שלנו

מאת עליס בליטנטל / "כוכב הצפון", צפון ת"א

ישראל זוהר, הכליזמר מהתזמורת הפילהרמונית, ותושב רמת-אביב, יוצא במופעי כליזמר מיוחדים עם מוסיקה חסידית. המופעים שלו מיועדים יותר לציבור החילוני.

ישראל זוהר (שום קשר לאורי) הוא נגן קלרינט בתזמורת הפילהרמונית הישראלי. אולם את הנפש הוא סוחף יותר בהופעותיו כ"כליזמר". לתזמורת הוא מקדיש רק כ-200 הופעות בשנה, ביתר - הוא כליזמר. המילה מכילה קשת רחבה ביותר של משמעויות חוץ ממוסיקה חסידית. ביניהם הופעתו בתוכנית הקרויה "כזוהר הרקיע", על שם אחד הניגונים, שחיבר אותו וניגנו בהילולה במירון לפני שנתיים. המופע רץ כבר כארבעה חודשים, ותקליט בשם זה יצא אף הוא לעולם הכלייזמר.

ישראל זוהר  הוא נגן קלרינט בתזמורת הפילהרמונית הישראלית. את הנפש הוא סוחף יותר בהופעותיו ככליזמר
המופע מספר כיצד מגיע בחור חילוני יום אחד ל"פסטיבל הכלייזמרים" במירון, עובר מהפך, והופך ל"כליזמר", המועדף ביותר על החוגים הדתיים, מבלי להיות חוזר בתשובה, בנוסח פופיק או אורי זוהר. הסיפור נסב על מפגשי תרבויות מנוגדות. ישראל זוהר חיבר בעצמו את הטקסט למופע, ועיבד מוסיקה חסידית. המופע מופנה לציבור החילוני ויש לו נגיעה לכל אחד. הוא מתבצע ברובו במועדוני "צוותא", מועדוני מופ"ת ובקיבוצים. למרבה הפלא, יש לו הצלחה רבה בקרב עדות המזרח.

בעת חזרה אצל עדי סולקין, במופע הקודם "פסטיבל הכלייזמרים" ניגנו ניגון חסידי ממירון, כשלפתע החל הנגר הערבי, שעבד אותו זמן בדירת סולקין, לפזז בריקוד בטן לצלילי ה"מוסיקה חסידית" כשהביעו הנגנים את תמיהתם, אמר להם תוך כדי ריקוד: "זה ניגון שלנו, פלשתינאי, וקוראים לו "יא ליל". מסתבר, ש"פסטיבל הכלייזמרים" הגדול במירון, שעליו מבוססים המופע והתקליט היא תערובת מוצלחת מאוד של מוסיקה מגוונת - רומנית, בולגרית, אוקראינית, תורכית, ערבית וחזנות, והכל בטעם כלייזמר. ומנין ההשפעה הערבית? נהגי הפרדות הערבים ליוו את משתתפי הילולת החסידים במירון מזה מאות שנים, ומאז ההשפעה הערבית החזקה על ה"כליזמר" ועל ה"מוסיקה חסידית".

ישראל זוהר מופיע גם כ"מודעה מזמרת". לפני כמה שבועות, הופיע בחברת דיגיטל, כדי לחגוג עימם קבלת מכרז ענק. הוא עבר כמו כליזמר עם כלי הנגינה שלו ועם האקורדיוניסט הקבוע שלו בין כל מיפלסי הבניין, וסחף עימו את כל הפקידים לריקוד כליזמר, וזה נראה כמו פסטיבל כלייזמרים. כולם חוללו בעקבותיו עד לגג, שם עלה המנהל על כיסא והכריז על הזכיה במכרז הגדול - ממש פסטיבל .

מלבד הופעותיו בחגיגות בר מצוה וחתונות, הוזמן ישראל לנגן את קונצרט הפתיחה לפסטיבל כלייזמרים בחבל הרוהר בגרמניה. הוא הופיע גם אצל פסטיבל הכלייזמרים של אלקנה. לערב זה חיבר במיוחד יצירה מיוחדת במיקצב אפריקני ומוסיקת כליזמר מזרחית. באחת ההופעות האחרונות שלו בתוכנית "סיבה למסיבה", בהנחייתו של דניאל פאר, ביצע זוהר ריקוד מוסיקה חסידית, ואף רואיין. הוא גם נבחר לייצג את הכלייזמרים בתוכנית הטלוויזיה, שהוקלטה בבית הנשיא. הוא גם חיבר חידון מוסיקה חסידית כליזמר לתוכנית הטלוויזיה אלגרו.

ממתי החל חיידק המוסיקה לפעם בו? בגיל 7 החל, כמו כולם, לנגן בחלילית, ואז כבר הורגשה הנטיה המוסיקלית. בגיל 9 הופיע לפני 5000 איש בנתניה. בגיל 14 זכה, יחד עם יצחק פרלמן, במקום הראשון בתחרות היוקרתית על שם הלנה רובינשטיין. בגיל 16 היה כבר לנגן ראשון של התזמורת הסימפונית חיפה. בצבא היה נגן ראשי בתזמורת צה"ל.

ישראל זוהר הוא דור שביעי בארץ. אולם כשהרב אבידור הכהן צפה בו נפעם ב"פסטיבל הכלייזמרים" בצפת בעת הופעת מוסיקה חסידית, אמר לאחד האנשים לאחר ההופעה: זה לא יכול להיות, זה גלגול של כליזמר! בגיל 21 התקבל לתזמורת הפילהרמונית הישראלית. את השכלתו קנה אצל יונה אטלינגר ופרופסור יצחק סדאי (המנהל לשעבר של האקדמיה בת"א).

מוסיקת כליזמר אמיתית היא, לדעתו, בעלת סטנדרד גבוה ביותר מבחינת כוח החיות שלה, להבדיל מ"פסטיבל הכלייזמרים" למיניהם.

שכניו ברמת אביב ג' נדהמים למראה הגרופיס בעלי השטריימלים, המקיפים את ביתו, ומחכים לו, כדי לתת לו קלטות של מוסיקה חסידית, כדי שיעבד אותן, ושיתן להם בחזרה קלטת עם הקלטה לעיבוד כליזמר, מוצר מוגמר ומעובד. המלחין דניאל גלאי, גם הוא תושב רמת אביב ג', חיבר במיוחד עבורו קונצרט לקלרינט כליזמר ותזמורת, וקיבל עבור היצירה מילגה מקרן תל אביב. הוא הוזמן להופיע עם שמואל רודנסקי, תיאודור ביקל ומייק בורשטיין עם פסטיבל כלייזמרים ושירי אידיש שיוקלט לטלוויזיה הגרמנית. ישראל יפתח את הערב בכניסה אופיינית, כליזמר, מלווה בזרקורים נעים, כשהוא מדהים את הקהל בכניסתו הבלתי פורמלית עם תרועת קלרינט, בעוד הקהל עדיין עומד ומשוחח עם אווירת מוסיקה חסידית. המופע שלו "כזוהר הרקיע" מאושר ע"י אומנות לעם, סל תרבות ארצי ועוד.

בגיל 42, עם מראה כשל בן 29, הוא נשאל לסוד נעוריו. הוא מספר, שהספורט היחיד בו הוא עוסק - הוא הריצה. ריצת המרתון. (דרך אגב, המרתון התל אביבי מועדף על פני המרתון בכנרת - כי כאן לפחות האנשים מעודדים, בעוד שבכינרת רץ לבדו כמו כלב, לדבריו). תחביבים אחרים שלו - צילום ושחמט. אך הראשון - כליזמר, עם מוסיקה חסידית.

באחרונה פנה אליו המפיק אבי כהן, כדי שיחבר מוסיקת כליזמר לסרט בן 50 דקות בשם הצפירה, ובו יככב עודד תאומי. הסרט נעשה עבור הטלוויזיה הלימודית - באווירת מוסיקה חסידית.

כליזמר - מוסיקה חסידית

ניגונים של זהר
מאת: ציפי קפל / מקומון נתניה

ישראל זהר - "כליזמר" ישראלי. קלרינט הקסמים שלו מכשף את הקהל בניגוניו. נגן התזמורת הפילהרמונית הופך בחצות הלילה לסינדרלה של מוסיקה חסידית. המוסיקה שלו יוצרת אופנה חדשה. החסידים עולים אליו לרגל - כינויו בפיהם כ"זוהר הרקיע" או "כליזמר פילהרמוני".

ישראל זהר חזר לנתניה בכניסה דרמטית של כליזמר עלי קלרינט. הקהל לא רצה שיפסק הניגון: "ישראל ישראל בטח בשם" שרו לו האנשים וישראל - שמבטחו בקלרינט, לקח את הכלי שלו ונתן הדרן של נגינת כליזמר.

מוסיקה חסידית שלו פוגעת בשורשים היהודיים של המשומר הגדול ביותר. בכוחו של ניגון מחזיר אותנו זהר אל פולקלור יהודי של חיים ומוות, של צחוק ושל בכי, של תחיית מתים והכנסת כלה, הווית הכליזמר.

כליזמר אשף. מוסיקה חסידית קוסמת
מוסיקת ה"כליזמר" שלו יוצרת אופנה וסגנון חדש בארועים. מי שרוצה להיות "אין" מזמין אליו את זהר לשמחה. הכליזמר הישראלי הפך לעובדה עם מוסיקה חסידית.

התחלתו של צבר בן צבר זה (7 דורות בארץ) היתה בנתניה. בגיל 7 החל ללמוד חלילית ובגיל 9 הופיע לראשונה בחייו בפני קהל... באמפיתיאטרון של גן המלך, כמובן. כשראה סרט של אשף הקלרינט האמריקני בני גודמן, החליט ש"זהו זה", והחל ללמוד אצל יונה אילן ז"ל שהעמיד דורות של חובבי מוסיקה חסידית.

כשגדל מספיק בשביל לנסוע לבד באוטובוס, עבר ללמוד בתל אביב אצל יונה אטלינגר. בגיל 16 התקבל לתזמורת הסימפונית של חיפה. סיים את 'טשרניחובסקי' והתגייס לצבא בו שירת כנגן ראשי בתזמורת צה"ל.

בגיל 24 התקבל לתזמורת הפילהרמונית, ומאז הוא שם.

עד שעזב את נתניה ראו אותו הרבה על שפת הים. בחור נמוך. עיניים כחולות. היום הוא עדיין אוהב ים, וכשהוא לא מנגן הוא רץ למרחקים ארוכים. בעיניים הכחולות שלו מבט ממזרי, הוא יודע טוב מאוד עד כמה הוא מפתיע עם ה"פריילעכס" שלו, נגינת כליזמר עם מוסיקה חסידית.

ישראל זהר בן 40, עד שלא הגיע לגיל הזה לא הגיע לגילוי המופלא של מוסיקת כליזמר. "הייתי במילואים בלבנון וניגנתי לחברה - כהדרן נתתי איזה "כליזמר" חסידי והקהל השתולל. ניגשו אלי שני חסידים תלמידי ישיבה ושאלו: "וזה כל מה שאתה יודע במוסיקת כליזמר? הסתקרנתי. הם לקחו אותי לחתונה בבני ברק. כשראו שאני מקליט את המוסיקה, הם הציעו לי להגיע למקור - למירון" - כליזמר כהלכתו.

ישראל נסע למירון וחיפש הילולה. אמרו לו שהיא מתחילה בצפת, ואם ימהר אולי יספיק לשמוע את ניגון החצר של עבו בנוסח כליזמר.

ישראל רץ, ראה איך מוציאים את ספר התורה העתיק בלווי קולות מרתקים. הניגון מוסיקה חסידית שהיה מקובל עליו כמוסיקת כליזמר פינה מקומו למוסיקה של כלייזמרים ישראליים, ואם תשאלו את זהר - אז יש הבדל. "כי מירון לא נולדה שלשום, ותמיד עלו אליה חסידים רכובים על אתונות וחמורים, שערבים דרוזים וצ'רקסים נוהגים בה. גם הם רצו לשמוח, ואולי הם אלה שסיפקו את הצביון המזרחי לניגוני מירון, ולראיה פעם פיתחתי איזה ניגון כלייזמר עם האקורדיוניסט שלי, הנגר הערבי שעבד בבית התחיל לרקוד ריקודי בטן לשיר ולשמוח: "אני מכיר את הניגון הזה", הוא אמר, "גדלתי עליו". ערבי עם כליזמר...

ישראל נשא עיניים לבמה שבמירון. "מי אתה?" שאלו אותו. "אני מהפילהרמונית", השיב להם בגאווה. "הפילהרמונית שמילהרמונית". אמרו לו "ולנגן כליזמר אתה יודע? מה עם מוסיקה חסידית?"

ניגן להם את "לו הייתי רוטשילד", ואמרו לו "שזה מוסיקה מפלסטיק", ושיארוז את הכלי שלו. ישראל עבר את מבחן הכניסה כשניגן ניגון כליזמר שהספיק ללמוד משני בחורי הישיבה. אבל נגינתו על הבמה היתה "יורמית למהדרין", והקהל הפסיק אותו בצעקות "מה זה צריך להיות? נגן כליזמר! נגן מוסיקה חסידית! "

ישראל חזר הביתה ופתח בעבודת מחקר יסודית על מוסיקת כליזמר. תפס ראש, והפך לסופרסטאר בקרב חוגי החרדים. כליזמר פופולרי.

חברי הפילהרמונית הסתכלו עליו בעין עקומה. כשהחלה התקשורת לחגוג סביבו, חגג ישראל את נצחונו. היום עולים אליו הכלייזמרים לרגל. "הם החסידים, אבל אני המקצוען. הם מכירים את מוסיקת כליזמר טוב ממני, חשים את הניגון ברמ"ח אבריהם, אבל מתקשים לנגן סולם".

לבית שברמת אביב ג' באים אברכים ממאה שערים ומבני ברק, משמיעים לזהר ניגוני כליזמר בפסנתר או בקלרנית. זוהר מקליט. אחרי כשבועיים חוזרים החסידים ומקבלים מוצר מוגמר עם הליווי של זהר. עם הניגון המוגמר הם חוזרים לישיבה. "בישיבה לא תראה כליזמר, אבל רשמקול מותר".

זהר עצמו מאוד נהנה ללוות את חסידיו לתחנת האוטובוס כשהוא יחף ובבגד ים. השכנים עוד לא התרגלו לחזיון בעלי השטריימעלך והיחפן עם כליזמר.

לבמה של מירון חזר ישראל כשכבר "ידע לנגן", וכשהיה בו העוז להשמיע ניגון אורגינל משלו. "של מי הניגון?" שאלו החסידים. "שלי", השיב הצבר החילוני, "ומה שמך?", "ישראל זהר", כליזמר פילהרמוני. חידוש בעולם של מוסיקה חסידית.

"הניגון שלך כזהר הרקיע", אמרו לו. ומאז דבק בו השם, וכך הוא נקרא בפי החסידים וכך אף נקרא תקליטו הראשון שיצא בימים אלה לאור ולאוזן, כליזמר ראשון בסוגו, מוסיקה חסידית חדשה.

את תקליטו הראשון ככליזמר רצה ישראל להקדיש לשני בחורי הישיבה שפתחו לו צהר למוסיקה החסידית. "אבל אם תעשה את זה", אמרו לו, "תשרוף אותנו בשוק החתונות. אוי ואבוי אם ידעו בישיבה שאנחנו נפגשים איתך".

את מוסיקת כליזמר הביא זהר לפסטיבל רקלינגהאוזן שבחבל הרוהר בגרמניה, ואף לבני כת "המקויה" שביפן. את הביקורות שקיבל בעיתונות חו"ל ניתן לסכם במילה אחת: הצלחה - "פריצת כליזמר". מוסיקה חסידית מפתיעה. המופע שלו מאושר ע"י סל תרבות ארצי ואמנות לעם.

ראינו אותו ב"פרצופים" בנתניה. איש הפילהרמונית הופך בחצות הלילה לסינדרלה של איש חסיד היה. הקלרינט שלו מיבב ככינור, מריע כחצוצרה, משמיע קולות אנושיים מיקצבים מרקידים וסילסולים תוקפניים. זהר מהמהם בטכניקה, בזריזות אצבעות וברגישות וכישף את הקהל בהופעה מהממת, כליזמר אשף. מוסיקה חסידית קוסמת.

אנשים עוד יחזרו בגלל המוסיקה שלו בתשובה. בכוחו של ניגון אולי יביא לנו זהר משיח וגאולה. זה כוחו של כליזמר, כוחה של מוסיקה חסידית.

כליזמר של מוסיקת-נשמה

מאת רחל שובל / "לאשה"
ישראל זוהר (43) רץ מרתון, משוגע לשחמט, נגן קלרינט זה 20 שנה בתזמורת הפילהרמונית, הוא החילוני היחיד המורשה להשתתף בטקס המיסטי של תחיית המתים במירון בנוסח כליזמר.

הקצב שלו מסחרר. יום לאחר שחזר סחוט מהילולת כליזמר במירון, יש לישראל זוהר הופעה ראשונה בבוקר ושתיים נוספות בערב - הראשונה בפני חב"דניקים, והשניה בהתנדבות למען חולי כליות - מוסיקה חסידית.

בין אלה לאלה מספיקה אשתו לאה להקליט הופעה שלו המשודרת ברדיו ולכוון את הווידאו לשתי הקלטות מהטלוויזיה - בתוכנית "צירופים" ובמבט לחדשות. הכל כליזמר עם מוסיקה חסידית.

מוסיקה קלאסית, ג'אז, שירי ארץ ישראל ושירי כליזמר
ישראל זוהר, דמות נערית ודקה של גבר בן 43; רץ מרתון, משוגע לשחמט, ובעיקר מוסיקאי. נגן קלרינט. 20 שנה בתזמורת הפילהרמונית. שלוש שנים כלייזמר של מוסיקה חסידית. החילוני היחיד שמורש להשתתף בטקס של תחיית המתים במירון - מוסיקה חסידית במיטבה, מוסיקה חסידית מיסטית.

כל הבית "עובד" מסביב לקריירה שלו. האשה - כמנהלת אישית. הבת הגדולה שירלי (9) מלווה אותו לפעמים בפסנתר בהופעותיו על הבמה ובטלוויזיה. התאומים אודי ודודי (6 וחצי) מנגנים בחלילית וכבר מבקשים להופיע עם אבא - כלייזמרים קטנים.

כשנכנס לו הג'וק של מוסיקת כליזמר, התייחסו לכך חבריו בפילהרמונית בזלזול. היום כבר מפרגנים לו. את הלגיטימציה האמיתית קיבל מתזמורת-האם, כשהוזמן להופיע בקונצרט היובל של הפילהרמונית כסולן לצידו של יצחק פרלמן ביצירה המבוססת על מחרוזת כליזמר עם מוסיקה חסידית.

שני תקליטים, שתי קסטות, אוסף של מאות ניגונים שלא הועלו לפני כן מעולם על הכתב, ומופע יחיד שאת שמו בחרו רבנים קבליסטים, ממארגני ההילולה במירון: "כזוהר הרקיע". זו התוצרת שלו בשלוש השנים האחרונות. עד אז כל מה שידע על אודות מוסיקה חסידית, הסתכם בשירי מחזמר כמו "לו הייתי רוטשילד", לא ניגוני כליזמר אמיתיים, ולא מוסיקה חסידית.

הוא נולד בנתניה להורים חילונים, אבא מפולין ואמא דור שביעי בארץ עם ייחוס משפחתי המוביל אל ראשוני פתח-תקוה ואל פורצי חומות העיר העתיקה בירושלים - מוסיקה חסידית הגיעה משם.

בגיל שבע החל לנגן בחלילית, ובגיל 11 צפה בסרטו של וירטואוז הקלרינט בני גודמן והתאהב בכלי מסרט ראשון. שלוש שנים אחר כך כבר זכה ביחד עם יצחק פרלמן בפרס ראשון בתחרות לנגנים צעירים על שם הלנה רובינשטיין. מאז למד לאורך כל השנים על מילגות.

המוסיקה מילאה את כל עולמו עד כדי השתמטות מהלימודים הסדירים. בגיל 16 כבר היה נגן הקלרינט הראשי של תזמורת חיפה, ובמקביל ניגן בתזמורת הגדנ"ע המהוללת דאז, בניצוחו של שלום רונלי-ריקליס. אחרי השירות הצבאי (תזמורת צה"ל) היה היעד שלו אחד ויחיד: הפילהרמונית. לא כליזמר ולא נשמה יהודית .

יחד עמו, בין ארבעת נגני הקלרינט של הפילהרמונית, היה גם גיורא פיידמן, החי בשנים האחרונות בארה"ב, ועליו הוא אומר: "הוא זה שמגיעה לו זכות ראשונים בהחייאת מוסיקת כליזמר אבל באותו זמן לא תפסתי בשום אופן איך מוסיקאי שמכבד את עצמו מתעסק במוסיקה של כליזמר. בחלומות הפרועים ביותר לא ראיתי עצמי מתעסק בזה באחד הימים".

מוסיקה חסידית במיטבה, מוסיקה חסידית מיסטית
היום הוא רץ עם הקלרינט כ כליזמר ברחבי הארץ בין חתונות ושמחות, כשלפניו מופיעה מרגלית צנעני ואחריו זמרי-קסטות אחרים. הוא מרגיש שהוא מגיע לשיא מסויים של מיצוי כמוסיקאי דווקא באותם אירועים. "אלה לא אנשים שקנו כרטיסים כדי לשבת יפה ולשמוע אותך מנגן מוסיקה חסידית. הם באו לזלול, להיפגש, לדבר בקולי קולות מסביב לשולחן. אחרי שאתה מצליח לפתוח להם את הנשמה, לשמח, להרקיד, לסחוף בהתלהבות עם מוסיקת כליזמר - אזי לנגן במופע רפרטוארי זה כבר כמו סכין בחמאה" - קשה להיות כליזמר.

המהפך המוסיקלי שלו קשור, לדבריו, במהפכים נוספים שהתרחשו בחייו מסביב למשבר גיל ה-40. "לפתע אתה בודק את חייך אחרת, ביתר כנות, מתייחס בצורה שונה לגופך, למהות קיומך. התחלתי לעסוק בפעילות גופנית. לרוץ מדי יום. להשתתף בכל מרתונים. עברתי לאופנוע. נתתי לעצמי להיחשף לסוגי מוסיקה שהיו בעבר בבחינת מוקצה עבורי". כמו נעימות כליזמר - מוסיקה חסידית עם מוסיקה חסידית.

יום אחד, כשהיה כבר נשוי ואב לשלושה זאטוטים, ביקר במהלך סיור הופעות עם הפילהרמונית בבית הורי אשתו בבלגיה. "אמי, שאינה מבינה במוסיקה קלאסית", מספרת לאה זוהר, "רצתה לרוות מעט נחת מהחתן המוסיקאי, ושאלה: אתה לא יכול לנגן איזה קטע נורמלי? משהו כליזמר למשל, מוסיקה חסידית?"

"עד אז בכל פעם שהזמינו אותו לנגן במסיבות או לעשות חלטורות, היה נורא מתרגז: 'אני, שלמדתי אצל סדאי ואטלינגר, אגמור בתור כליזמר!' זו הייתה הפעם הראשונה שהתרכך. פתאום יצאה לו מחרוזת של שירי כליזמר. זה היה מצמרר. קלרינט זה כלי עם כל כך הרבה נשמה: כלי שצוחק ובוכה, מתחנן, מדבר. המפגש של הכלי עם מוסיקת כליזמר שיחרר מתוכו את כל הדברים האלה בעוצמה שלא שמעתי לפני כן בנגינה של ישראל".

לאפיזודה הזו היה המשך במלחמת לבנון. ישראל זוהר, יחד עם ארבעה נגני כלי נשיפה מהפילהרמונית עברו בין החיילים והופיעו בקטעים מוסיקליים, קלאסי, ג'אז, שירי ארץ ישראל ושירי כליזמר.

"זה היה מהמם", נזכר ישראל זוהר, "כל פעם שהגענו לקטע כליזמר, החיילים היו נכנסים לאקסטזה. עשרים שנה ניגנתי מוסיקה קלאסית וזכיתי ביחד עם הפילהרמונית לתשואות ושבחים שכל מוסיקאי חולם, אבל בתגובה שכזאת, כל כך ישירה, כל כך מהבטן לא נתקלתי אף פעם. זה משקלו הסגולי של כליזמר, עם מוסיקה חסידית.

"היו שם מרופאים ועד טבחים וכולם נסחפו עד הסוף. בלי מעצורים. הרגשתי שאני חייב ללכת עם זה הלאה. לבדוק, ללמוד, להכיר, לנסות להבין מה יש במוסיקת כליזמר שהיא נוגעת עמוק בכולם - דתיים, חילוניים, ילדים, מבוגרים".

בל"ג בעומר לפני שלוש שנים העיז לראשונה להתייצב עם הקלרינט בהילולת הר מירון, "מֶכָּה" של הכליזמר. מאז הספיק ללקט אין ספור ניגוני כליזמר ארץ ישראליים ומזרח אירופאים והפך לחלק מהנוף של ההילולות הגדולות במירון, בצפת, במאה-שערים, ובמקביל החל להופיע עם החומר הכליזמרי גם בפני קהל חילוני, במוסיקה חסידית. המופע שלו מאושר ע"י סל תרבות ארצי, אמנות לעם ועוד.

החברים שלו התקשו להכיר את ישראל זוהר השקול, הזעיר-בורגני מרמת-אביב ג', זה שרגיל לשבת יפה בזמן הקונצרט של מוסיקה חסידית - והנה בשעה שהוא פוצח ברפרטואר הנשמה היהודי הוא מניע גופו כמו בטראנס, מזיע כולו, רועד, עוצם את עיניו, כליזמר אמיתי.

מוסיקת כליזמר נוגעת עמוק בכולם - דתיים, חילוניים, ילדים, מבוגרים
יום אחד, לאחר שצפה בתוכנית טלוויזיה שבה השתתף והתקשה להכיר את האיש עם הקלרינט - כליזמר שכזה, שניגן כאחוז דיבוק, פנה לבמאי מפורסם ושאל אותו מה לעשות? האם זה נאה להופיע כך על הבמה או שמא עליו ללמוד לשלוט בעצמו. הבמאי, אפיקורס ידוע, ציטט בפניו את הפסוק: "והיה כנגן המנגן ונחה עליו רוח השם". והוסיף: "שלא תעיז למתן את עצמך. אם תחנוק את תגובת הגוף ייחנקו הצלילים, אין כליזמר, ואין מוסיקה חסידית".

אלמלא המחוייבות הראשונה שלו כלפי התזמורת הפילהרמונית, היה מסתובב בעולם ומפיץ מוסיקת כליזמר בקרב עמים וארצות. בעבר הוזמן לכמה פסטיבלים בין-לאומיים והתקבל בהתלהבות על ידי קהל אלפים (גרמניה, יפן, אוסטרליה) ועל אחרים נאלץ לוותר מכיוון שארעו במקביל להתחייבויות שלו עם הפילהרמונית.

לאחרונה חיבר סוויטה סימפונית בנוסח כליזמר ושמה כשם המופע שלו "כזוהר הרקיע", ובקרוב אמור לצאת תקליט חדש, קומפקט-דיסק ראשון של מוסיקת כליזמר. התקליטים והקסטות שלו נחטפים - חלק ניכר מהם על ידי הציבור החרדי, שרואה בו מעין כוכב פופ בנוסח הכליזמר היהודי - להיט מוסיקה חסידית.

עם זאת איש לא ניסה להחזירו בתשובה במהלך השנים האלה, מה גם שמעולם לא נדחה מקהל החרדים בהילולות שלהם בשל היותו חילוני. כליזמר לכולם!

"לעולם איני מתחזה כדתי", הוא אומר, "גם לא בטקסים הכי אפופי מיסתורים וסוד בחצרות חסידים, בהם אני מוזמן לנגן ושעל המתרחש בהם אני מנוע מלספר. לכל היותר אני חובש כיפה על ראשי בשל הכבוד לנוכחים. אבל את המחיצות בינינו לא מסירה הכיפה אלא מוסיקה חסידית שנוגעת בנקודת המפגש בינינו כבני-אדם". כליזמר קוסמופוליטי!

כליזמר - מוסיקת נשמה יהודית

להיט של חסידים
מאת: נעמי רון / "מעריב"

ישראל זוהר, 41, יצא עם אריך הנגן הראשון שלו: קלרינט מנגן מוסיקת כליזמר. 2000 עותקים יצאו. כולם נחטפו - מוסיקה חסידית מעוררת עניין.

ישראל זוהר, 41, יליד נתניה, דור שביעי בארץ, נגן קלרינט ותיק בתזמורת הפילהרמונית. בימים אלה יצא אריך הנגן של מוסיקה חסידית הראשון שלו, מוזיקת כליזמר "לעת זיקנה", הוא מחייך.

ישראל זוהר בכלל לא חלם על תקליט, אבל זה קרה, לגמרי במקרה. במילואים הוא מופיע בפני חיילים, ובאחת ההופעות ניגן קטע ידוע של מוזיקת כליזמר. היו שם שני אברכי ישיבה שהגיעו למיבצע "הנחת תפילין". אחרי ההופעה הם ניגשו אליו. "יפה מאוד", אמרו לו, "אבל יש לך עוד הרבה מה ללמוד". התחילו להזמין אותו לשמחות. בל"ג בעומר לקחו אותו להילולה הגדולה בהר מירון, "פסטיבל הכלייזמרים של מוסיקת כליזמר" הוא קורא לזה. הם קוראים לו "זוהר הרקיע" - "כליזמר מהפילהרמונית".

פסטיבל הכלייזמרים של מוסיקת כליזמר
כך יצא שזוהר אסף הרבה חומר והחליט להקליט מוסיקה חסידית, כליזמר.

הוא השקיע 2000 דולר, וחברת "תקליטל" שמה סכום זהה. לתקליט קוראים "כזוהר הרקיע", כמובן.

יש בו "צ'יריבים צ'יריבום" המפורסם, ועוד קטעי כליזמר פופולריים - עם מוסיקה חסידית. יש לו מופע המבוסס על התקליט והוא מאושר ע"י סל תרבות ארצי, אומנות לעם וגופים אחרים.

2000 העותקים מהמהדורה הראשונה של מוסיקה חסידית נחטפו מהחנויות על ידי הדתיים. מהדורה של עוד 2000 - בדרך. כשאלה יימכרו, תוחזר ההשקעה. ועוד היד נטויה. לכליזמר הידד!

cps
לאתר הפלאש הרשמי | לדף השער | ישראל זוהר - ה כליזמר מהפילהרמונית | מאמרי כליזמר | פסטיבל הכלייזמרים | קטעי וידאו | מוסיקה לאירועים | מופעי כליזמר עתידיים | קישורי מוסיקה
בניית אתרים וקידום אתרים במנועי חיפוש | אירוח אתרים